2.4. Аналіз сплати податків ПАТ „Телекомiнвест”
ПАТ „Телекомiнвест” веде свою фінансово-господарську діяльність у відповідності з чинним законодавством України, сплачуючи при цьому значні податки та збори до бюджету. Основні податки та збори, що сплачує підприємство наведено на рисунку 2.1
Рис. 2.1. Основні податки та збори, що сплачує ПАТ „Телекомiнвест”
Так, за 2009 рік підприємством нараховане та сплачено до бюджету:
- податок на прибуток 988 тис. грн.
- ПДВ 47 053 тис.грн.
- транспортний податок 0,45 тис. грн.
- комунальний податок 0,82 тис.грн.
- внески до Пенсійного Фонду 1 053 тис. грн.
- внески до Фонду соціального страхування
на випадок тимчасової втрати працездатності 69,7 тис. грн.
- внески до фонду соціального страхування
на випадок безробіття 79,67 тис. грн.
- внески до фонду соціального страхування від
нещасного випадку на виробництві 38,63 тис. грн.
У загальній структурі витрат ПАТ „Телекомiнвест” сплачені податки та збори до бюджету у 2009 році становлять значну частку витрат підприємства (рис. 2.2)
Рис.2.2 Сплачені податки та збори у загальній структурі витрат
ПАТ „Телекомiнвест” у 2009 році
Якщо порівняти відношення сплачених до бюджету податків і зборів з основними показниками діяльності підприємтсва, отримуємо наступну картину ( рис. 2.3)
Рис. 2.3 Сплачені податки та збори у порівнянні з основними показниками діяльності ПАТ „Телекомiнвест” у 2009 році
Якщо розглядати обсяг податків, що були сплачені ПАТ „Телекомiнвест” за останні 2 роки, то їх загальна сума дещо зменшилася, що можна пояснити і зменшенням обсягів виробництва підприємства (табл. 2.10).
Таблиця 2.10
Сплачені податки та збори ПАТ „Телекомiнвест” у 2008 та 2009 рр.
Податки та збори |
2008 рік |
2009 рік |
Абсолютне відхилення |
ПДВ |
50278 |
47053 |
-3225 |
Податок на прибуток |
329 |
988 |
659 |
Відрахування на соціальні заходи |
1554 |
1241 |
-313 |
Інші податки |
1,3 |
1,27 |
-0,03 |
Разом |
52162,3 |
49283,3 |
-2879,03 |
Таким чином по відношенню до 2008 року сума сплачених податків та зборів зменшилася на 2879,03 тис.грн. Зменшення відбулося за рахунок зменшення сум по податку на додану вартість та відрахувань з заробітної плати (збільшення за податком на прибуток відбулося завдяки зростанню суми отриманого у 2009 році прибутку).
РОЗДІЛ ІІІ. НАПРЯМИ УДОСКОНАЛЕННЯ ПОДАТКОВОЇ ПОЛІТИКИ НА ПІДПРИЄМСТВІ
Серед основних проблем, якi впливають на дiяльнiсть ПАТ "Телекомiнвест", слiд вiдзначити такi:
- процес перманентної реорганiзацiї в галузi зв'язку та iнформатизацiї;
- невирiшенiсть приватизацiйних питань стосовно ПАТ "Укртелеком";
- недосконалiсть та постiйнi змiни iснуючої нормативно-правової бази.
В умовах фiнансово-економiчної кризи у суб'єктiв господарювання вiдсутнiй попит на послуги, якi надає ПАТ „Телекомiнвест”. За минулий рiк Товариству не вдалося укласти достатньої кiлькостi договорiв. В той же час, ПАТ „Телекомiнвест” несе значнi витрати: на комунальнi послуги, на оплату працi, на утримання примiщень, амортизацiю. При цьому, значну частину понесених ПАТ „Телекомiнвест” витрат становлять витрати на оплату податків та зборів.
Крiм цього, на сьогоднi у ПАТ „Телекомiнвест” вiдсутня потреба у використаннi iснуючих потужностей. Вищевикладенi обставини сприяли зменшенню виробництва та виробничих потужностей, скороченню обсягiв виробництва, змiнам в органiзацiї виробництва i працi, в тому числi: скороченню чисельностi та штату працiвникiв.
За результатами проведених аналізів можна відзначити зниження відрахувань коштів у бюджетні організації. Тут спостерігається пряма залежність податкових надходжень у бюджет від рентабельності підприємства, його стійкого конкурентноздатного положення.
У цілому по розрахунках з бюджетом підприємство спрацювало позитивно: немає заборгованості і відповідно податкових стягнень, пені, штрафів і т.п. Усі податки сплачені відповідно до встановлених термінів.
Проте можна дати підприємству наступні рекомендації:
- більш детально вивчати кон'юнктуру ринку збуту продукції;
- розробити нові напрямки в сфері виробництва і впровадження нових технологій, що знижують собівартість продукції, що випускається;
- використання всіх доступних способів інвестування підприємства;
- запровадити на підприємстві податкове планування.
Слід зауважити, що застосування на підприємстві податкового планування може забезпечити не тільки збереження капіталу підприємства, але й надасть можливість фінансування розширення діяльності.
Можливість і необхідність податкового планування закладені в самому податковому законодавстві. Діюче українське законодавство містить в собі різні податкові режими для різних ситуацій, припускає різні методи для визначення податкової бази і пропонує платникам різні податкові пільги.
Методами податкового планування є:
- поточний фінансовий контроль,
- попередня податкова експертиза,
- порівняльний аналіз.
Поточний фінансовий контроль (короткострокове оперативне податкове планування) передбачає контроль за податковими платежами при періодичному складанні прогнозів їх змін і спостереження у відповідності з прогнозами реальних платежів податків за ті ж періоди.
У випадку суттєвих розбіжностей між прогнозами і реальними платежами з'ясовують причини розбіжностей і розробляються пропозиції щодо їх усунення.
Попередня податкова експертиза (середньострокове перспективне податкове планування) передбачає експертизу нових проектів і найважливіших управлінських рішень. Цей метод передбачає вже наявність на підприємстві ґрунтовної інформаційно - аналітичної бази по податках: не лише текстів нормативних документів, але коментарів до них провідних юристів і бухгалтерів, аудиторів, матеріалів державних органів, рішень судів за податковими спорами, матеріалів по податках з періодики, проектів податкового законодавства.
Порівняльний аналіз (довгострокове стратегічне податкове планування) передбачає аналіз нових проектів діяльності підприємства в цілому. У відповідності з цим методом проводиться порівняння різних варіантів діяльності підприємства з метою визначення їх податкової ефективності: на короткій період діяльності (при постійних значеннях податкових ставок) і на тривалі періоди (при різних варіантах очікуваних змін у законодавстві та ставках).
Важливо розуміти, що при податковому плануванні не слід орієнтуватись лише на розміри ставок податків, платити які доведеться при виборі певної сфери діяльності. Ставки податків відіграють переважно другорядну роль: в іншому випадку західні підприємства віддавали б перевагу діяльності виключно в офшорних зонах. Вирішальними при виборі сфери застосування підприємницької діяльності є такі фактори, як близькість сировинних джерел, наявність кваліфікованого персоналу, якість транспортного сполучення, тощо.
При здійсненні податкового планування потрібно усвідомлювати, що використання сприятливих податкових режимів вимагатиме від платника податків у багатьох випадках зміни форми і навіть змісту його діяльності. В першу чергу, такі зміни стосуються тих ознак, на які орієнтується податкове законодавство при визначенні податкових зобов'язань юридичних і фізичних осіб:
1) об'єкта оподаткування (заміна (зміна) об'єкта оподаткування, або перенесення терміну виникнення податкових зобов'язань);
2) суб'єкта оподаткування (заміна самого платника податків);
3) податкової юрисдикції (перехід з однієї в іншу);
4) різноманітних пільг.