На основі виробничої та організаційної структур будується підприємницька структура управління підприємством ПСП «Перемога», де виробнича й організаційна структури виступають об’єктами підприємницького управління. Традиційні моделі структур управління в реформованих сільськогосподарських підприємствах ґрунтуються на комбінаціях лінійних, штабних і функціональних систем управління. Для лінійної системи характерним є пряме керівництво за схемою «керівник–підлеглий». Функціонування штабної системи управління забезпечується певною групою людей (штаб), які мають відповідні штабні повноваження. Функціональна система реалізується через службові функції працівників.
У сільському господарстві поширення набули лінійні та функціональні управлінські структури. Їм властиві постійні елементи (ланки, бригади, загони) й вертикальні виробничі зв’язки. Звичайно, у чистому вигляді ні лінійні, ні штабні, ні функціональні управлінські структури не існують. Завжди виникають певні їх комбінації. Для сільського господарства ПСП «Перемога» характерним є існування дивізіональної (продуктової) управлінської структури з цеховою системою управління, принципову схему якої показано на рис. 2.2.
Як видно з рис. 2.2, лінійні зв’язки існують між керівником підприємства та керівниками рослинницького і тваринницького цехів, а також керівниками обслуговуючих підрозділів – автопарку, ремонтних майстерень загального призначення, комунальних служб, відділу маркетингу тощо. В окремий цех виділено переробні та промислові виробництва.
Рис. 2.2. Принципова схема цехової структури управління на сільськогосподарському підприємстві ПСП «Перемога»
Керівник цеху рослинництва, як правило, колишній головний агроном господарства, відповідає за весь технологічний процес у галузі, за зв’язки з іншими цехами та службами господарства і підпорядковується безпосередньо керівникові підприємства.
Аналогічно функціонує і цех тваринництва. У свою чергу, виробничі підрозділи рослинництва, тваринництва, обслуговуючі та промислові виступають як центри відповідальності відповідно витрат та прибутку. Створення центрів відповідальності дозволяє активізувати внутрішні чинники ефективності діяльності підрозділів за рахунок посилення відповідальності суб’єктів управління за результати власних рішень і вдосконалювати управління їх витратами та доходами.
Спочатку року директор ПСП «Перемога» видає наказ про затвердження штатного розкладу та про посадові оклади. Директор підприємства:
- затверджує поточні плани діяльності підприємства, заходи, що є необхідними для вирішення його завдань;
- затверджує щорічний кошторис, штатний розклад, посадові оклади співробітників апарату, встановлює показники, розмір та строки їх преміювання;
- встановлює ціни на продукцію ї тарифи на послуги;
- затверджує нормативні акти, що визначають відносини між підрозділами підприємства;
- приймає на роботу і звільняє з роботи працівників підприємства, застосовує до них заходи заохочення і накладає стягнення;
- подає на затвердження річний звіт та баланс підприємства;
- приймає рішення щодо інших питань діяльності підприємства.
Також директор має право:
- розпоряджатися майном підприємства в межах визначиних законодавством;
- без довіреності діяти від імені підприємства, репрезентувати його у всіх установах, підприємствах і організаціях;
- укладати будь–які угоди та юридичні акти;
- контролювати фінансово–господарську діяльність підприємства.
Заступник по роздрібній торгівлі, по магазину, веде товарно–грошові звіти, також контролює оплату оренди магазину, охорони, проведення рекламних заходів щодо продажу виробів які представлені в магазині. Проводить заявки на фабрику, робить відбір асортименту товару. Відповідає за прийом товару по кількості та якості. Робить квартальні звіти, які подає до дирекції організації. Має двох продавців які займаються продажем. Заступник по оптовій торгівлі займається вивченням ринку збуту та попитом с/г продукції.
Займається закупками продукції. Також робить звіти про об'єм виконаної роботи щонеділі.
Менеджер робить цілеспрямований вплив на діяльність усіх працівників організації для успішного досягнення встановлених ними ринкових цілей у змінному середовищі шляхом ефективного використання наявних ресурсів. Знаходиться під керівництвом заступника по оптовій торгові. Менеджер вивчає попит на товари реалізуємі фірмою, цінову політику, прогнозує попит на ці чи інші товари, підготовлює заявку на поставку товарів, пошук ринку збуту, від’їжджає на укладання договорів, подає пропозиції керівництву по нових товарах, якості продукції, готує матеріали для рекламної продукції, приймає участь в ярмарках, виставках, з ціллю продажу товарів.
Бухгалтер веде облік всіх фінансових операцій, обраховує товарно–грошові звіти, проводить операції по касі, банку, проводить видачу на контроль підзвітним особам, готує звіти в податкову інспекцію та другі контролюючі органи. Готує баланс по ПСП «Перемога», який відображає повністю діяльність підприємства.
Фінансові операції – бухгалтер підготовлює платіжні доручення для перерахування коштів постачальникам та іншим суб'єктам з якими ПСП «Перемога» контактує. Наприклад, за оренду приміщення, за послуги зв'язку, за охоронні послуги, витрати пов'язані з прийманням і зберіганням с/г продукції, всі ці платежі відображаються в окремих статтях балансу, крім того бухгалтер проводить перерахування по обов'язковим платежам (ПДВ, пенсійний фонд), крім того бухгалтер забезпечує підготовку документів по спільних питаннях, приймає участь в арбітражних судах.
Товарно–грошові звіти – бухгалтер контролює рух товарно – матеріальних цінностей, постачання товарів, оприходування матеріально–відповідальними особами та контроль за цими цінностями та здачу і виручку, що відображається у товарно–грошових звітах. Бухгалтер здійснює здачу виручки в банк. Крім того здійснює підзвіт по банку коштів для заготовки с/г продукції та на господарські витрати. Також контролює терміни використання коштів відповідальними особами (на заготовлі с/г продукції 10 календарних днів, на господарські потреби 1 календарний день). Всі операції по касі та банку відображаються на окремих рахунках балансу.
Баланс – бухгалтер всі операції по господарській діяльності відображає в статтях балансу, який здається в податкову інспекцію, кожного двадцятого числа після звітного періоду, крім того бухгалтер повинен подати декларацію в податкову інспекцію по прибуткам, що являється основою для сплати податку на прибуток. Крім основної роботи бухгалтер проводить кадровий облік всіх працівників (трудових книжок, прийом, звільнення працівників і т.ін.).
Система спільної праці – є необхідною для досягнення певної мети, кількості і якості пропорцій окремих видів праці, їх спільні зв'язки у процесі виробництва і торгівлі. Пропорції окремих видів праці залежать від об'ємів роботи, її складності і других особливостей.
Економічна система підприємства виражає – єдність економічних процесів, а також економічні зв'язки всіх сторін підприємницької діяльності підприємства. Вона вирішує задачу всебічного використання можливостей усіх систем в діяльності підприємства для підвищення його економічного ефекту і отримання прибутку. Усі перераховані системи взаємозв'язані і тільки в цілому складають підприємство, як систему.