Для визначення стратегії поведінки підприємства на ринку та цілей планування необхідно проаналізувати зовнішнє і внутрішнє середовище підприємства ПСП «Перемога». Аналіз зовнішнього середовища передбачає глибоке вивчення постачальників ресурсів, покупців продукції, наявності ринків збуту, існуючих технологій, конкурентів, законодавства, можливостей фінансування та інших складових середовища.
Аналіз внутрішнього середовища передбачає корпоративний аналіз самого підприємства, тобто його забезпечення ресурсами, конкурентоспроможності продукції, технологій, що застосовуються для виробництва продукції, забезпечення кваліфікованим персоналом, місця підприємства в галузі, можливостей розширення його діяльності, управлінської і виробничої структур.
Іноді такий комплексний аналіз внутрішнього та зовнішнього середовища підприємства називається СВОТ–аналізом (SWOT: S – strengths – сильні сторони, W – weaknesses – слабкі сторони, O – opportunities – можливості, T – threats – загрози).
Цей прийом планування особливо придатний для сільськогосподарського виробництва, оскільки в ньому, на відміну від інших галузей економіки, переплітаються найрізноманітніші, часто непрогнозовані чинники впливу на виробничу діяльність. [46]
СВОТ–аналіз передбачає:
- аналіз сильних сторін підприємства: його позитивні характеристики (наприклад, ефективна технологія, вигідне розташування, наявність ноу–хау, патентів, висока кваліфікація персоналу, досвід господарювання, вигідні партнери, домінуюче становище на ринку, лідерство за рівнем витрат або наявність власної збутової мережі, тобто всі властивості, притаманні даному підприємству, що можуть створити сприятливі умови для успіху);
- аналіз слабких сторін підприємства: всі ті характеристики підприємства, які за певних умов можуть ускладнити підприємницьку діяльність, створити загрозу успіху та підвищити ризик (наприклад, низька кваліфікація персоналу, відсутність досвіду господарювання, застаріла технологія, низький попит на продукцію, нестача фінансів, капіталу, відсутність ефективного менеджменту, потужні конкуренти, низька ринкова частка);
- аналіз можливостей підприємства: наявність певних умов або характеристик, властивих підприємству, які можуть забезпечити успіх (наприклад, можливість збільшення ринкової частки, несприятливий час для конкурентів, зростання попиту на продукцію, можливість диверсифікації діяльності, незначний ризик діяльності, можливості укладення вигідних довгострокових контрактів тощо);
- аналіз загрозливих чинників для підприємства: наявність умов, які унеможливлюють діяльність підприємства або значно її ускладнюють (наприклад, несприятливе законодавство, неврегульовані юридичні питання, ненадійні партнери, вихід на ринок потужного конкурента, орієнтація на товар, який має тимчасовий попит, несприятливі погодні прогнози, зниження попиту, поширення хвороб, проти яких немає ефективного засобу боротьби тощо).
Кваліфіковане застосування СВОТ–аналізу дозволяє правильно зорієнтувати підприємство та його діяльність, обрати відповідні тактику і стратегію. Ця методика широко використовується в умовах ринкової економіки. На рис. 2.1 схематично зображено аналіз зовнішнього та внутрішнього середовища підприємства.
Важливою складовою частиною діагностики кризових явищ та загрози банкрутства є моніторинг стану зовнішнього середовища підприємства та прогнозування очікуваних змін у ньому. Це зумовлюється декількома причинами:
1. Саме зовнішнє середовище, невідповідність підприємства до вимог зовнішніх контрагентів здебільшого спричиняють появу та розвиток кризових явищ.
Рис. 2.1. Аналіз зовнішнього та внутрішнього середовища підприємства
2. Стан та напрям розвитку зовнішнього середовища основною мірою визначають можливості підприємства щодо локалізації кризи та виходу з неї. Погіршення зовнішнього середовища є потужним каталізатором прискорення розвитку кризи, аж до банкрутства та ліквідації суб’єкта підприємництва.
3. Розробляючи антикризові заходи, необхідно враховувати стан та прогноз розвитку зовнішнього середовища, забезпечувати їх адекватність та часову відповідність до процесів, що відбуваються за межами підприємства.
Зібравши максимальну інформацію про фактори зовнішнього середовища, її оцінюють і визначають загрози та можливості даного середовища. Важливо не лише визначити загрози і можливості, а й дати їм оцінку з точки зору важливості та ступеня впливу на стратегію підприємства.
Для оцінювання можливостей використовують метод позиціонування кожної конкретної можливості на матриці можливостей (табл. 2.9).
Таблиця 2.9
Матриця можливостей
Ймовірність використання можливості |
Вплив |
||
сильний |
помірний |
слабкий |
|
Висока |
Поле №1 |
Поле №2 |
Поле №3 |
Середня |
Поле №4 |
Поле №5 |
Поле №6 |
Низька |
Поле №7 |
Поле №8 |
Поле №9 |
Таким чином, імовірність використання можливостей у різних полях наступні: № 4, 1, 2 – великий шанс для підприємства, повинні обов'язково бути використані; № 8, 6, 9 – не заслуговують на увагу; № 7, 5, 3 – використовуються лише за наявності достатньої кількості ресурсів.
Аналогічно позиціонують і загрози (табл. 2.10).
Таблиця 2.10
Матриця загроз
Ймовірність реалізації загрози |
Можливі наслідки: |
|||
руйнування |
критичний стан |
важкий стан |
«легкі удари» |
|
Висока |
Поле № 1 |
Поле № 2 |
Поле № 3 |
Поле № 4 |
Середня |
Поле № 5 |
Поле № 6 |
Поле № 7 |
Поле № 8 |
Низька |
Поле № 9 |
Поле № 10 |
Поле № 11 |
Поле № 12 |
Загрози, що потрапили на поля, наступні: № 1, 2, 5 – дуже небезпечні, їх усувають негайно; № 3, 6, 9 – теж треба усувати якнайшвидше (в другу чергу); № 4, 7, 10 – потрібно тримати під контролем (усувати в третю чергу); № 8, 11, 12 – незначні, але їх також не можна ігнорувати.
В таблиці 2.11 приведено схему аналізу мікросередовища м'ясного цеху, який розташован на тереторії с. Перемога і входить в структуру ПСП
Таблиця 2.11
Схема аналізу мікросередовища м'ясного цеху
Елементи мікро середовища |
Фактори впливу на підприємство |
Можливий прояв факторів на підприємстві в стратегічному періоді |
+ можливості – загрози |
1. Конкурентне середовище, конкуренти |
1.1. Можлива поява нових міні–цехів з виробництва м'ясопродуктів |
– Посилення конкуренції – додаткові витрати на підвищення якості продукції |
–
|
1.2. Зниження цінового характеру конкуренції іт. д. |
– втрата конкурентної переваги |
– |
|
2. Покупці
|
2.1. Зростання доходів сегмента малозабезпечених сімей |
– зростання попиту на продукцію і її випуску
|
+ |
2.2. Зміна мотивації масового покупця з низької ціни на якість продукції і т. д. |
– додаткові витрати на підвищення якості продукції |
– |
|
3. Партнери
|
3.1. Заява одного з компаньйонів (співзасновників) про вихід з підприємства зі своїм паєм. |
зменшення статутного капіталу, зміна структури виробництва |
– |
3.2. Співвласником підприємства стає редактор провідної газети і т.д. |
– зростання рекламування та зростання іміджу підприємства |
+ |
|
4. Постачальники |
4.1. Підвищення тарифів постачальниками енергоресурсів |
– Зростання собівартості, зниження прибутковості |
– |
4.2. Зниження ціни на худобу (сировину) і т. д. |
– Зниження собівартості, зростання прибутковості |
+ |
|
5. Інші елементи мікро середовища (місцеві органи партій, громадських організацій, влади) |
5.1. Активізація профспілок із захисту інтересів робітників |
– Зростання витрат на соціальні потреби |
–+ |
5.2. Проведення місцевою владою тендеру на поставку м'ясопродуктів закритим установам |
– Зростання обсягів збуту, гарантований збут частини продукції |
+ |
З урахуванням попередніх теоретичних досліджень можна запропонувати концептуальну модель мониторингу зовнішнього середовища підприємства ПСП «Перемога»:
1. Структурування зовнішнього середовища підприємства, визначення найвагоміших чинників, що потребують дослідження.
2. Визначення «критичних точок» – найбільш важливих елементів середовища та меж аналізу зовнішнього середовища.
3. Збирання інформації, необхідної для проведення дослідження.
4. Визначення методичного інструментарія дослідження (методи прогнозування, моделювання, оцінки наслідків, експертні методи).
5. Проведення дослідження та узагальнення отриманих висновків.
Результати розрахунку коефіцієнта ворожості зовнішнього середовища (діапазон від 0 до 1) можуть використовуватися не тільки для визначення потенціалу виживання підприємства ПСП «Перемога» в умовах жорсткої конкуренції при вступі України до СОТ, але й для формування загальних висновків стосовно формування або зміни стратегії діяльності підприємства.