РОЗДІЛ 2. АНАЛІЗ ДІЯЛЬНОСТІ СТРАХОВОЇ КОМПАНІЇ «ВЕКСЕЛЬ»
Страхова компанія «Вексель» заснована Промінвестбанком в 1994 році і ось вже більш ніж 13 років успішно працює на українському ринку класичного страхування. Компанія має ліцензії на здійснення більше 40 видів добровільного і обов'язкового страхування. Статутний фонд компанії складає 33 млн. грн., а активи перевищують 190 млн. грн. Клієнтами СК «Вексель» є більше 200 тисяч підприємств, установ і громадян України. Серед них, зокрема, “Промінвестбанк”, корпорація «Інтерпайп», ВАТ «Автокраз», ВАТ «Фармак», ВАТ «Полтавський гірничозбагачувальний комбінат», ЗАТ «Київський судостроїтельний-судоремонтний завод», ВАТ "Чорноморський флот", ТОВ "Домотехника" та інші. Довгострокові відносини між СК “Вексель” і її клієнтами - це результат індивідуального підходу до кожного клієнта і якісного сервісного обслуговування.
Компанія має ліцензії на проведення близько 40 видів страхування та входить до числа 10 найбільших страховиків України у сфері класичного страхування. СК «Вексель» співпрацює з багатьма промисловими та комерційними підприємствами, має філії у всіх регіонах України.
Посідаючи впевнену позицію на страховому ринку України, СК “Вексель” є однією з найбільш динамічних компаній. Основними пріоритетами роботи компанії є надання клієнтам страхових послуг на рівні європейських стандартів та забезпечення надійного захисту їхніх інтересів.
Страхова компанія “Вексель” - серед 100 кращих компаній України. Провідний український бізнес-рейтинг “ТОП-100. Кращі компанії України” визнав СК «Вексель» однієї з якнайкращих компаній. На підтвердження високої позиції компанії “Видавництво “Економіка” вручило СК «Вексель» відповідний сертифікат. Це досягнення демонструє беззастережне втілення стратегії компанії - лідера на страховому ринку України. Сьогодні страхова компанія “Вексель” пропонує якнайкращі умови страхування як завдяки першокласним фінансовим показникам, так і враховуючи високопрофесійну кадрову політику. У котрий раз підтверджена правильність вибору більш ніж 100 тисяч підприємств і громадян зі всіх регіонів України, які є клієнтами страхової компанії “Вексель”.
Впродовж 2003–2008 років компанія неодноразово посідала провідні позиції у національних рейтингах страхового ринку.
Торгівельно-промислова палата України визнала СК «Вексель» лідером страхового ринку в номінації «Фінансова стабільність».
Ефективний підхід при формуванні торговельної марки було відмічено нагородою рейтингу «Гвардія брендів» (видання «Галицькі контракти»). Якісний менеджмент та високі показники ділової активності компанії було відзначено провідними позиціями в рейтингах Топ-100 (видання «Інвестиційна газета») та «Гвардія 500 керівників» (видання «Галицькі контракти»).
Компанією постійно розробляються різноманітні програми та моделі страхування. Одночасно з роботою з удосконалення та урізноманітнення страхових продуктів у межах класичних видів страхування СК "Вексель" активно розвиває перспективні види, такі як: медичне страхування (безперервне страхування здоров’я), страхування будівельно-монтажних ризиків, страхування ризиків при споживчому кредитуванні, а також специфічні види страхування відповідальності суб’єктів комерційної діяльності. Постійно досліджуючи кон’юнктуру ринку, СК “Вексель” завжди пропонує своїм клієнтам нові, цікаві та взаємовигідні види співпраці.
Авторитет найбільших клієнтів, які висловили довіру страховим послугам СК "Вексель", свідчить про високий рівень обслуговування та надійність компанії.
Основні фінансові показники компанії за 2008 р.:
Активи – 189 770 тис. грн.
Статутний фонд - 33 000 тис. грн.
Власний капітал – 60 608 тис. грн.
Страхові резерви - 124 672 тис. грн.
Надходження страхових платежів – 316 967 тис. грн.
Виплати страхового відшкодування – 121 520 тис. грн.
За 9 місяців 2008 р. кількість врегульованих страхових випадків – 139 521.
В таблиці 2.1 наведені основні показники діяльності СК «Вексель»
Таблиця 2.1
Показники діяльності СК «Вексель»
Види страхування |
Страхові платежі |
Частки платежів від перестрахування. |
Страхові виплати |
Кількість договорів |
Всього, в т.ч.: |
258 720,2 |
13 356,2 |
89 870,6 |
139 521 |
Особисте страхування (крім страхування життя |
10 020,0 |
373,4 |
2 553,9 |
27 912 |
Майнове страхування
|
225 479,3 |
11 234,3 |
79 923,9 |
47 563 |
Страхування відповідальності |
634,1 |
13,3 |
62,0 |
805 |
Обов’язкове страхування (крім державного) |
22 586,8 |
1 735,2 |
7 330,8 |
63 241 |
За підсумками трьох кварталів 2008 року збір страхових премій СК “Вексель” досяг 258 720,3 тис. грн., що на 33,3% перевищує показник аналогічного періоду минулого року (172 624,8 тис. грн.). Клієнтам компанії впродовж перших дев’яти місяців 2008 року було виплачено 89 870,6 тис. грн., що перевищує аналогічний торішній показник на 42,8% (за період з січня по жовтень 2007 року виплати страхового відшкодування склали 51 491,9 тис. грн.).
Страхові резерви СК “Вексель” станом на 01.10.2008 р. становили 137 869,2 тис. грн., власний капітал – 55 535, 2 тис. грн.
Збори страхових премій по особистому страхуванню за цей період (10 020 тис. грн.) у порівнянні з аналогічним періодом 2007 року (7 716,3 тис. тис. грн.) виросли на 2 303,7 тис. грн., або на 23%. Страхові премії від фізичних осіб склали 123 086,9 тис. грн., що на 22,5% більше, ніж за 9 місяців 2007 року (95 477,1 тис. грн.). Платежі по добровільних видах страхуванню за три квартали 2008 року склали 236 133,4 тис. грн., зокрема по автомобільному (КАСКО) – 116 424,8 (в аналогічний період 2007-го – 68 478,0 тис. грн.). За цей період СК “Вексель” зібрала 22 586,8 тис. грн. премій по обов’язковому страхуванню (крім державного), у тому числі 16 602,1 тис. грн. по програмах страхування цивільної відповідальності власників наземних транспортних засобів (ОСЦПВТЗ) – на противагу 12 550 тис. грн. у перші 9 місяців 2007 року.
Клієнтам компанії впродовж перших дев’яти місяців 2008 року було виплачено 89 870,6 тис. грн., що перевищує аналогічний торішній показник на 42,8% (за період з січня по жовтень 2007 року виплати страхового відшкодування склали 51 491,9 тис. грн.). У тому числі виплати фізичним особам за дев’ять місяців 2008 року становили 73 021,7 тис. грн. Обсяг відшкодувань СК “Вексель” по особистих видах страхування у зазначений період досяг 2 553,9 тис. грн. Виплати по добровільних видах страхування склали 82 539,8 тис. грн., зокрема по програмах КАСКО – 70 972,0 тис. грн. (в аналогічний період 2007 року – 41 752,5 тис. грн.). Застрахованим за програмами цивільної відповідальності власників наземних транспортних засобів у перші дев’ять місяців поточного року виплачено 7 277,0 тис. грн. страхового відшкодування (2 983,4 тис. грн. у перші 9 місяців 2007 року). Усього застрахованим по обов’язковому страхуванню (крім державного) відшкодовано 7 330,8 тис. грн.
Найбільшу виплату страхового відшкодування у 2007 році отримав мешканець м. Києва, власник застрахованого по програмі добровільного КАСКО автомобіля “Ягуар”. Ії розмір склав 700 тис. грн. А у 2008 році – найбільшу виплату страхового відшкодування отримав власник застрахованого по програмі КАСКО автомобіля Porsche Cayenne. Ії розмір склав 707,8 тис. грн.
Страхова компанія "Вексель" за підсумками 2-х місяців 2009 року страхова компанія “Вексель” зібрала 33 933 408 грн. страхових премій. Цей показник на 13 892 741 грн. більший, ніж аналогічний минулого року (20 040 667,29 грн.).
У січні-лютому 2009 року провела виплат на суму 12 533 175,39 грн., що на 6 007 692 грн., або майже в 2 рази, перевищило загальну суму відшкодування, виплаченого страхувальникам в січні і лютому 2008 року (6 525 483,42 грн.). Таким чином, рівень виплат, проведених за 2 місяці, склав 36,93%.
4 і 5 квітня 2009 року у Києві в рамках проекту “Guru Class UA” пройдуть два семінари всесвітньо відомого тренера, бізнесмена і письменника доктора економіки Стівена Кові – “Священий Грааль особистості: твій потенціал від ефективності до величі” та “Менеджмент змін в умовах кризи”. Бізнес-тренер, який за версією журналу Time входить до числа 25 найвпливовіших людей Америки, спеціалізується на теорії і практиці управління, тайм-менеджменті, мотивації, антикризовому менеджменті і управлінні змінами.
Керівництво страхової компанії “Вексель”, усвідомлюючи нагальність проведення навчальних семінарів, покликаних відновити ефективність вітчизняного бізнесу і політикуму, ухвалило рішення про підтримку заходу. Відтак СК “Вексель” стала генеральним страховим партнером проекту. Варто сказати, що це не перший подібний захід, організатором і учасником якого є страхова компанія. Вже стало доброю традицією для “Векселя” задля підвищення професійного і особистісного рівнів співробітників компанії запрошувати до участі у навчальних семінарах і тренінгах провідних спеціалістів з питань менеджменту.
Позиція менеджменту компанії у царині кадрової політики чітка і непорушна: ділові якості працівника, його професійні амбіції, потенціал спеціаліста відіграють першочергову роль при визначенні його цінності для компанії. «Перспективним» у “Векселі” вважається працівник, передусім не бажаючий зупинятися на досягнутому, той, який прагне постійно вчитися і розвиватися – як особистість і як професіонал. Компанія також дотримується політики «вирощування» перспективних працівників від початкового етапу кар’єри. Для співробітників постійно проводяться тренінги і семінари із залученням провідних вітчизняних спеціалістів у галузі продажу страхових продуктів і маркетингу, а також представників російського і світового ринків страхування.
З метою організації системи ефективного навчання співробітників, які займаються продажем страхових продуктів, пошуку нових каналів реалізації страхових послуг та підвищення ефективності їхньої роботи СК "Вексель" проводить презентації страхових продуктів з обговоренням каналів їх продажу і обов'язковим тестуванням. Цикл семінарів складається з презентацій таких видів страхування, як страхування майна, страхування вантажних перевезень, страхування відповідальності перед третіми особами, особистого страхування та програм медичного страхування. В обговоренні каналів продажу страхових продуктів беруть участь фахівці, які мають досвід успішних продажів. За результатами презентацій проводиться тестування учасників; узагальнені в процесі обговорення матеріали розсилаються регіональним підрозділам і розміщуються у корпоративній системі обміну документацією.
Слід зазначити, що результуючий показник в рейтингу страхових компаній формується на підставі аналізу трьох основних показників:
- показник відвертості страхової компанії;
- фінансові показники страхової компанії;
- відгуки клієнтів страхової компанії.
Показник відвертості страхової компанії - одним з найважливіших показників на підставі, якої страхова компанія формує ступінь надійності, є відвертість страхової компанії перед клієнтом, оскільки чесному бізнесу нічого приховувати. Основні складові показника відвертості страхової компанії:
Яку кількість філій має страхова компанія;
Страхова компанія повинна мати офіційний сайт WEB (на сьогоднішній день WEB сайт є основним відкритим джерелом офіційної інформації про страхову компанію);
Страхова компанія повинна надавати вільний доступ до фінансових показників;
Страхова компанія повинна надавати вільний доступ до такої інформації, як реєстраційний номер страхової компанії, банківські реквізити, інформація про ліцензії, ФІО керівника і так далі.
Фінансові показники страхових компаній - важливість даних показників очевидна, оскільки тільки за рахунок отримання стабільного доходу страхова компанія в змозі виконувати свої зобов'язання перед клієнтами. Не розкриваючи всіх тонкощів технічного аналізу даних показників (щоб не спокушати страхові компанії маніпулювати даними при заповненні інформації), варто відзначити, що алгоритм аналізу, фінансових показників страхових компаній, в першу чергу, оцінює не абсолютні величини показників, а відносні.
Іншими словами, страхова компанія, абсолютні величини показників у якої на порядок нижче, ніж аналогічні показники у іншої страхової компанії, може отримати кращий бал, якщо сумарна оцінка цих показників буде вища.
Відгуки клієнтів страхових компаній - покликані внести корективи до перших двох показників, складовим лише формальний опис страхової компанії. Те, що насправді є страхова компанія, остаточно можна дізнатися лише ставши її клієнтом. Формується даний показник шляхом складання позитивних і негативних відгуків клієнтів страхових компаній.
Для попередження можливих спотворень в результуючому показнику рейтингу страхової компанії (в основному із-за накрутки голосування), окрім технічного захисту від накруток, програмно обмежено максимальні значення показника, як в позитивну, так і в негативну сторону.
Сучасна фінансова криза, яка розпочалася в Україні наприкінці 2008 року докотилася і до страховиків. Першими на собі це відчули компанії, орієнтовані на bank assurance, темпи приросту платежів у яких різко сповільнилися. А відсутність якісних резервів у багатьох компаній викликає сумніви в їх платоспроможності.
Першим дзвінком страховому ринку стало повідомлення про введення тимчасової адміністрації в Пібе. Зокрема, стурбованість викликала страхова компанія "Вексель", установлена Промінвестбанком. У Госфінуслуг відзначають, що у страховика немає проблем з платоспроможністю, але при цьому регулятор "тримає руку на пульсі". "Ми побоюємося втрат небанківських фінустанов у зв'язку з можливими втратами на банківському або іншому ринку. Ми аналізували ситуацію з Пібом і упевнені, що НБУ забезпечить все, щоб ПІБ зберігся і його зобов'язання перед клієнтами були виконані. Ми оцінюємо ризики і робимо відповідні рекомендації страховим компаніям, але це рекомендації, а не вимоги", - говорить Валерій Алешин, глава Госфінуслуг.
У "Векселі" запевняють, що бізнес компанії пов'язаний не тільки з Пібом. "Вексель працював ще з сорока банками, зокрема, з "Райффайзен Банком Аваль", з банком "Надра", з "Ерсте Банком". Резерви також покривалися депозитами в декількох банках. А ПІБ як платив по зобов'язаннях, так і платить", - говорить Василь Фурман, гендиректор СК "Вексель".
Ми вважаємо, що приєднання України до ВТО і Євросоюзу може мати негативні наслідки для українського страхового ринку, якщо не будуть прийняті протекціоністські заходи щодо захисту національних страхових компаній. Проаналізувавши інвестиційні процеси, які відбуваються на страховому ринку України, можна зробити вивід, що основні лідери ринку вже належать іноземним інвесторам (більше 13% сумарного статутного капіталу всіх страховиків, а якщо узяти лідерів класичного страхування і з урахуванням укладених цього року договорів, ця частка перевищить 70%). При цьому вартість операцій не є значною, наприклад, в порівнянні з банківським сектором. Також можна говорити про те, що крупних інвестиційних вливань в куплені страхові компанії не відбулося.
Світовий досвід показує, що надмірна лібералізація доступу до національного ринку може привести до домінування іноземних операторів на окремих його сегментах або на всьому ринку. Це, у свою чергу, породжує ряд проблем. Наприклад, зниження капіталізації всієї галузі за рахунок «перемикання» більшої частини фінансових потоків на зарубіжну перестраховку. У результаті «національний» рівень страхового захисту може сильно знизитися. Далі може відбутися виведення на міжнародні фінансові ринки значної частини внутрішніх інвестиційних ресурсів, закумульованих через страхування (по каналах перестраховки і інвестування). Не можна виключати втрату національного контролю над страховими резервами і інвестиціями, сформованими з внесків населення і юридичних осіб, навіть за умови розміщення цих резервів усередині країни походження (т.з. втрата національності внутрішніх інвестицій»). Експансія крупних іноземних страховиків, які проводять агресивну політику, найчастіше супроводжується ціновим демпінгом, якому український ринок, що не окріпнув, не зможе протистояти. А це вже може привести до монопольного положення іноземних СК в окремих секторах. Не варто забувати і про скорочення в національних СК кваліфікованих кадрів, що викликане завищеними ринковими пропозиціями з боку іноземних компаній.
Звичайно, є і прямі вигоди від відкриття вітчизняного страхового ринку для іноземних компаній і їх філій - підвищення капіталізації компаній, розвиток інфраструктури, використання передових технологій і ноу-хау, підвищення якості страхових послуг і ін. Проте нарівні з підвищенням конкуренції на внутрішньому страховому ринку необхідно забезпечити захист інтересів національного страховика, як це практикується поряд розвинених країн світу. Інакше в недалекому майбутньому українським компаніям доведеться боротися за елементарне виживання.