Проведемо АВС – аналіз - табл.1
А) Обираємо об’єкт аналізу - товарні позиції. Параметр аналізу – обсяг річної реалізації, прибуток.
В) Розраховуємо частку окремих позицій від загалу (від обсягу річної реалізації ).
С) Впорядковуємо позиції у порядку зменшення частки у загальній реалізації – від більшого до меншого значення відсотку.
D) Розраховуємо частку позицій накопичувальним підсумком.
Е) Надаємо позиціям певні значення груп: А, В, С. Ті товари (позиції), що становлять перші 80% накопичувального підсумку, становлять групу А. Група В – це товари, що мають значення накопичувального підсумку в діапазоні 81% до 95%. Група С – всі позиції що мають відсоток накопичувального підсумку більший за 95%. Отримуємо:
Таблиця 1
АВС-аналіз прянощів магазину «»
Прянощі |
Ціна за одиницю з ПДВ, |
Обсяг товарообороту за рік, грн. |
Частка в річній реалізації, % |
Частка наростаючим підсумком, % |
Групи |
грн |
|||||
Лавровий лист |
2,1 |
1,9 |
31,56 |
31,56 |
Група А |
Перець горошок |
1,45 |
1,1 |
18,27 |
49,83 |
|
Перець мелений |
1,96 |
1,93 |
32,06 |
81,89 |
Група В |
Гірчиця |
3,2 |
0,48 |
7,97 |
89,87 |
|
Ваніль |
1,15 |
0,15 |
2,49 |
92,36 |
|
Гвоздика |
2,05 |
0,12 |
1,99 |
94,35 |
|
Коріандр |
3,5 |
0,05 |
0,83 |
95,18 |
Група С |
Аніс |
2,98 |
0,09 |
1,50 |
96,68 |
|
Імбир |
3,56 |
0,1 |
1,66 |
98,34 |
|
Кмин |
2,25 |
0,1 |
1,66 |
100,00 |
|
Загалом |
|
6,02 |
100,00 |
|
До групи А належать 2 товарні позиції - лавровий лист та перець горошок, це найбільш значимі товари, на долю яких припадає найбільша частина грошових коштів, що вкладено у запаси. Це є особлива група з точки зору визначення величини замовлення за кожною позицією номенклатури, контролю поточного запасу, витрат на доставку і зберігання.
До групи В належать 4 товарні позиції (перць мелений, гірчиця, ваніль, гвоздика), це - середні за значимістю товари, порівняно з А. Як правило, саме товари, що належать до групи В, є основним товаром для споживачів. Отже, будь-які зміни за такими товарами (зміна торговельної націнки, виключення з асортименту, тощо) необхідно проводити вкрай обережно.
До групи С належать 4 товарні позиції (коріандр, аніс, імбир та кмин). Група С – це ті позиції номенклатури, що складають найбільшу частину запасів у кількісному вимірі, але на них припадає незначна частина грошових коштів.
По позиціям групи С необхідно переглянути рівень цін та знизити його, після цього проаналізувати, чи змінилася динаміка продажів. Якщо обсяг товарообігу не змінився, то варто дані товари виключити з асортименту.
Отже, як видно з табл. 1, з асортименту магазину «» варто вилучити наступні види прянощів: гвоздика, коріандр, аніс, імбир, кмин.