Xі – значення попиту за оцінюваною позицією за і-тий квартал (період)
X – середньо квартальне значення попиту за позицією
n - кількість кварталів (періодів).
В залежності від того, яке значення коефіцієнту варіації має позиція (товар), відносимо її до певної групи (згідно таблиці):
Група |
Інтервал |
X |
0 <= <10% |
Y |
10% <= <25% |
Z |
25% <= < 100% |
Отримуємо:
Таблиця 1
XYZ – аналіз
Розглядаючи позиції, які ми призначили до виключення, отримаємо:
А) По категорії дуже дорогих товарів (Panasonic KX-TG6712UAB Black, Motorola S2012): маємо стійкий попит, тому виключати їх недоречно.
Б) По категорії товарів, які не дають достатнього прибутку – менше 3% від загальної реалізації:
Texet TX-D6805A Black |
Panasonic KX-TG6611UAM Metallic |
Texet TX-D8100A Black |
Gigaset AL110 Black |
Розглянемо дані XYZ – аналізу по цих позиціях
Бачимо, що ці товари не мають стійкого попиту (належать до групи Z). Тобто, їх можна вилучити.
Побудуємо матрицю, яка угруповує товари до певних груп:
АХ |
АY |
AZ |
S2011 Motorola D412 |
Panasonic KX-TG6712UAB Black Motorola D1002 Motorola D1002 Motorola S2012 |
|
BX |
BY |
BZ |
|
|
Panasonic KX-TG2511UAM Metallic S2001 S1201о Panasonic KX-TG1711UAB Black S1001 Gigaset A220 Duo Black |
CX |
CY |
CZ |
|
|
Philips CD1901B/51 Gigaset A220A Duo Black Texet TX-D8600A Black Decor Texet TX-D8405A Black Texet TX-D6805A Black Panasonic KX-TG6611UAM Metallic Texet TX-D8100A Black Gigaset AL110 Black |
Наведемо матрицю характеристик цих груп:
|
А |
В |
С |
X |
Висока прибутковість. Регулярність закупівель (продажів). Високий рівень прогнозованості |
Середня прибутковість. Регулярність закупівель (продажів). Високий рівень прогнозованості |
Низька прибутковість. Регулярність закупівель (продажів). Високий рівень прогнозованості |
Y |
Висока прибутковість. Періодичність закупівель (продажів). Середній рівень прогнозованості. |
Середня прибутковість. Періодичність закупівель (продажів). Середній рівень прогнозованості. |
Низька прибутковість. Періодичність закупівель (продажів). Середній рівень прогнозованості. |
Z |
Висока прибутковість. Нерегулярність закупівель (продажів). Низький рівень прогнозованості. |
Середня прибутковість. Нерегулярність закупівель. (продажів). Низький рівень прогнозованості. |
Низька прибутковість. Нерегулярність закупівель (продажів). Низький рівень прогнозованості. |
Можна стверджувати, що товари із групи АХ - безумовні лідери, найкращий актив, а із групи СZ - повні аутсайдери.
Загальна рекомендація така: товари категорії X варто завжди мати у кількості, рівній прогнозованому продажу (АХ - трохи більше прогнозованої кількості), а товари категорії Z (особливо ВZ і СZ) часто доцільно реалізовувати (поставляти) за попереднім замовленням. Товари групи СZ - кандидати на вилучення з асортименту.
Отже, нами були знайдені та виключені з обігу позиції, що не дають достатнього прибутку – менше 3% від загальної реалізації, дуже дорогі товари (> 600 грн. за од.).До них відносяться Texet TX-D6805A Black, Panasonic KX-TG6611UAM Metallic, Texet TX-D8100A Black, Gigaset AL110 Black. Проведений XYZ – аналіз дозволив з’ясувати, що безумовними лідерами є наступні марки телефонів: S2011, Motorola D412. Кандидатами на виключення є: Philips CD1901B/51,Gigaset A220A Duo Black, Texet TX-D8600A Black Décor, Texet TX-D8405A Black, Texet TX-D6805A Black, Panasonic KX-TG6611UAM Metallic, Texet TX-D8100A Black, Gigaset AL110 Black.