Можна визначити такі вимоги до вибору постачальника товарів: ціна товару, імідж фірми, якість товарів, надійність обслуговування.
Основним етапом розв’язання завдання вибору постачальника є оцінка постачальників за названими критеріями. При цьому вага того або іншого критерію в загальній їх сукупності визначається експертним шляхом. Наприклад, підприємство протягом певного періоду отримувало від трьох постачальників один і той самий товар, і в майбутньому підприємство обмежиться послугами одного постачальника. Якому з трьох постачальників потрібно віддати перевагу? Відповідь на це питання можна отримати таким чином.
Спочатку маємо оцінити кожного з постачальників за кожним із вибраних критеріїв, а потім помножити вагу критерію на оцінку. Вага критерію і оцінка в такому випадку визначаються експертним шляхом (табл. 1).
Таблиця 1
Приклад розрахунку рейтингу постачальників
Критерій вибору постачальника |
Вага критерію |
Оцінка критерію за десятибаловою шкалою |
Добуток ваги критерію на оцінку |
||||
Постачальник |
Постачальник |
Постачальник |
Постачальник |
Постачальник |
Постачальник № 3 |
||
Надійність поставки |
0,30 |
6 |
4 |
5 |
1,8 |
1,2 |
1,5 |
Ціна |
0,25 |
8 |
3 |
7 |
2,0 |
0,75 |
1,75 |
Якість товару |
0,15 |
9 |
5 |
9 |
1,35 |
0,75 |
1,35 |
Умови платежу |
0,15 |
3 |
8 |
4 |
0,45 |
1,2 |
0,6 |
Можливість позапланових поставок |
0,10 |
5 |
8 |
3 |
0,5 |
0,8 |
0,3 |
Фінансовий стан постачальника |
0,05 |
2 |
5 |
6 |
0,1 |
0,25 |
0,3 |
УСЬОГО |
1,00 |
– |
– |
– |
6,2 |
4,95 |
5,8 |
Порівнюючи отримані у табл. 1 значення, вибирається найкращий, тобто оптимальний, постачальник товарів. У наведеному прикладі найвищий рейтинг постачальника свідчить про його перевагу.
Пример №2. ТОВ «» планує укласти угоди на поставку жіночого ділового одягу українських виробників з наступними постачальниками: ТМ Majaly (Харків), ТМ Dimoda (м. Маріуполь), ТОВ «ВВ» (ТМ «V&V») м. Одеса.
Ранжування постачальників відповідно до їх рейтингів є важливою інформацією для менеджерів ТОВ «», які приймають рішення щодо вибору постачальників.
Отже, ТОВ «» планує налагодити тісну співпрацю з постачальниками жіночого одягу, тому доцільним буде обґрунтувати оптимальний вибір постачальників. Отже, для подальшого дослідження застосуємо низку критеріїв: якість продукції; ціну продукції; надійність постачання, територіальну близькість постачальника; умови платежу; повноту асортименту, сервісне обслуговування.
Будемо вважати, що основними критеріями для ТОВ «» є якість продукції і ціна. Інші ж відіграють роль додаткових. Отже, ціна закупівлі включає не лише грошову вартість товарів, а й конкурентоспроможність постачальника, зміну іміджу торговельного підприємства, можливі перспективи зростання товарообороту.
А, якість обслуговування в нашому випадку приймемо за доставку товарів відповідної якості у чітко визначений термін і відсутність відмови у виконанні заявки торговельного підприємства.
Щоб оцінити значимість окремих критеріїв, за якими планується вибрати постачальника, нами були обрані експерти (спеціалісти із постачання). Кожному експерту пропонувалося (незалежно і таємно від інших експертів) встановити коефіцієнт значимості кожного критерію в межах від 0 до 1.
Таблиця 2
Рейтингова оцінка постачальників ТОВ «»
n |
Критерій оцінки |
Бальні оцінки вагомості Кі, бали |
Коефіцієнт вагомості, Сі |
Показник відповідності постачальника і-му критерію, Сі бали |
|
Рейтингова оцінка постачальника ТМ Majaly (Харків) |
|||
1 |
Ціна |
8 |
0,25 |
2 |
2 |
Якість товару |
7 |
0,2 |
1,4 |
3 |
Надійність постачання |
5 |
0,15 |
0,75 |
4 |
Умови платежу |
6 |
0,15 |
0,9 |
5 |
Повнота асортименту |
10 |
0,1 |
1,0 |
6 |
Територіальна близкість |
9 |
0,1 |
0,9 |
7 |
Сервісне обслуговування |
4 |
0,05 |
0,2 |
|
Разом |
- |
1,0 |
7,15 |
|
Рейтингова оцінка постачальника ТМ Dimoda (м. Маріуполь) |
|||
1 |
Ціна |
10 |
0,25 |
2,5 |
2 |
Якість товару |
9 |
0,2 |
1,8 |
3 |
Надійність постачання |
7 |
0,15 |
1,05 |
4 |
Умови платежу |
4 |
0,15 |
0,6 |
5 |
Повнота асортименту |
8 |
0,1 |
0,8 |
6 |
Територіальна близкість |
5 |
0,1 |
0,5 |
7 |
Сервісне обслуговування |
4 |
0,05 |
0,2 |
|
Разом |
- |
1,0 |
7,45 |
|
Рейтингова оцінка постачальника ТМ «V&V» |
|||
1 |
Ціна |
9 |
0,25 |
2,25 |
2 |
Якість товару |
8 |
0,2 |
1,6 |
3 |
Надійність постачання |
7 |
0,15 |
1,05 |
4 |
Умови платежу |
6 |
0,15 |
0,9 |
5 |
Повнота асортименту |
5 |
0,1 |
0,5 |
6 |
Територіальна близкість |
10 |
0,1 |
1,0 |
7 |
Сервісне обслуговування |
4 |
0,05 |
0,2 |
|
Разом |
- |
1,0 |
7,5 |
Отже, як бачимо з табл. 2 оптимальним постачальником для ТОВ «» є вітчизняний виробник ділового одягу для жінок ТОВ «ВВ» з ТМ «V&V». Він має найбільший рейтинг серед досліджуваних виробників -7,5. На другому місці з рейтинговою оцінкою 7,45 слідує постачальник ТМ «Dimoda», і значно відстає від перших двох виробників ділового одягу постачальник з ТМ «Majaly», який має рейтинг лише 7,15.