1. Зовнішній вигляд (бали).
2. Колір (бали).
3. Запах (бали).
4. Водневий показник (pH).
5. Масова частка ПАР.
6. Масова частка хлоридів.
7. Піноутворювальна здатність:
· Пінне число.
· Стійкість піни.
Методика визначення піноутворюючої здатності шампуню (ГОСТ 22567.1-77 Средства моющие синтетические. Метод определения пенообразующей способности.).
Вона характеризується пінним числом та стійкістю піни.
Готовлять 0,5%-вий розчин шампуню: для цього 0,5г шампуню розчиняють в 100 мл дистильованої води. 10 мл цього розчину поміщають у циліндр на 100 мл і струшують протягом 1 хв., замірюють висоту стовпця. Залишають на п'ять хвилин і потім дивляться висоту стовпця піни.
Обробка результатів. Піноутворюючу здатність Н (мм) обчислюють за формулою:
Н=1,005 * Н5 зм.,
де 1,005 - поправочний коефіцієнт;
Н5 зм - висота стовпця піни по закінченню 5 хв., мм;
Коефіцієнт стійкості піни обчислюють по формулі:
Y+ Н5/Н0,
де Н0 і Н5 - скоректовані висоти стовпця піни, мм. За остаточний результат випробувань приймають середнє арифметичне трьох паралельних визначень, припустима розбіжність між якими для початкової висоти стовпця піни не повинна перевищувати 5мм.
Методика визначення масової частки сухих речовин.
Суть методу полягає в висушуванні наважки шампуню при певній температурі та обчислення втрати ваги по відношенню до наважки.
5г підготовленого досліджуваного шампуню зважують з похибкою не більше 0,01г. Відкриті бюкси з наважками поміщають в сушильну шафу нагріту до температури 120єС. Висушування шампуню триває 50 хв. Після цього бюкси зважують і знову ставлять у сушильну шафу. Так повторюють доти, поки маса не перестане змінюватися. По закінченню висушування бюкси з наважками нещільно закривають кришками, поміщують в ексикатор на 30 хв., потім, щільно закривши бюкси кришками зважують.
Масову частку вологи (Х) в процентах обчислюють за формулою:
Х=(М1 - М2)/5
де, М2 - маса бюкси з наважкою після висушування, г;
М1 - маса бюкси з наважкою до висушування, г;
5 - маса наважки продукту, г.
За остаточний результат аналізу приймають середнє арифметичне результатів двох паралельних досліджень.[10]
Методика визначення рН (ГОСТ 29188.2-91 Изделия косметические. Метод определения водородного показателя, рН).
Визначення рН проводять на йономері. Дослідження засноване на вимірі е.д.с. вічка, яка складається із скляного електроду і напівелементу порівняння, які находяться в аналізуючому середовищі .
Е= Е0 - И рН,
де Е - е.д.с. вічка;
Е0 - постійна складова е.д.с.;
И - кутовий коефіцієнт градированої характеристики;
Готовлять 10% розчин шампуню: для цього 10г. шампуню розводять 90мл.дистильованої води. В стакан місткістю 150мл наливають 50-70мл аналізую чого розчину, опускають в нього скляний електрод та напівелемент порівняння, потім вимірюють е.д.с. (Ех). Розраховують рН в аналізую чому розчині:
рНх = (Е0 - Ех)/ И; [3]
Для дослідження якості дитячих шампунів було обрано 5 виробників, а саме:
Х1 – ТМ «Johnson's Baby» (США).
Х2 – ТМ «Bubchen» (Німеччина).
Х3 – ТМ «Дракоша» (Росія).
Х4 – ТМ «Chicco» (Італія).
Х5 – ТМ Babydream (Німеччина).
ТМ «Johnson's Baby» - марка з більш ніж віковою історією, в XXI столітті вона уособлює ідеальний засіб догляду за маленькою дитиною. Вся продукція розробляється в тісному співробітництві з медичними фахівцями. Підтвердженням якості засобів Johnson's ® baby служить той факт, що всі продукти проходять клінічні дослідження і тестуються в лабораторіях компанії Johnson & Johnson.
Продукція Johnson's ® baby ділиться на три групи, що відповідають трьом режимам догляду за шкірою малюка: засоби для заміни підгузників, засоби по догляду за шкірою, засоби для купання. До першої групи належать очищаючі вологі серветки, крем під підгузник і присипка. Всі ці засоби гіпоалергенні, сприяють усуненню роздратування і запалень. Саме тому ними користуються і в пологових будинках, і в домашніх умовах з перших днів життя малюків. Друга група налічує більше 14 найменувань, у тому числі знамените масло, дитяче молочко (лосьйон), крем і ватяні палички.
ТМ «Bubchen» - дитяча косметична продукція Bubchen (Бюбхен) виготовляється в Німеччині на заводі "Bubchen Werk Ewald Hermes Pharmazeutische Fabrik GmbH", який належить корпорації Nestle.
Головною особливістю косметичної компанії Bubchen є спеціалізація на виробництві продукції, призначеної виключно для дітей. Фахівці Bubchen спільно з провідними педіатрами Європи ретельно вивчають потреби дитячого організму і на основі результатів цих досліджень створюють косметичні засоби, які необхідні дітям.
Засоби Bubchen виробляються на унікальному екологічно чистому підприємстві, розташованому в Німеччині і не має представництв в інших державах.
Косметика Bubchen виготовляється на повністю автоматизованому і комп'ютеризованому заводі, в абсолютно стерильних умовах. В якості сировини, що застосовується для засобів даної косметичної марки, використовуються тільки натуральні рослинні компоненти, вирощені в екологічно безпечних районах Швейцарії та Німеччини. Поля, де виростають рослини і трави, вживані у виробництві, оснащені спеціалізованими датчиками, що повідомляють про присутність хімічних добрив в грунті.
Виробники Bubchen категорично не сприймають використання барвників та консервантів. Вся продукція, що вийшла з заводу під маркою Bubchen, проходить повну сертифікацію в Німеччині.
ТМ «Дракоша» -це перевірена часом марка дитячої косметики, що заслужила довіру споживачів. Вже 15 років на ринку. Марка "Дракоша" включає в себе всі необхідні косметичні засоби для догляду за малюками з народження (від 0 років) і дітьми більш старшого віку (2-7 років), а також магнітні ігри, розмальовки, конструктори та багато іншого.
Дитяча косметика «Дракоша» - це:комплексний гігієнічний догляд за дитиною, можливість використовувати продукцію з 2-х років, висока якість і безпеку продукції, державна реєстрація усіх продуктів, використання екстрактів трав і інших натуральних компонентів, контроль рецептур фахівцями Інституту «Здоровий малюк», м'які формули продуктів, нейтральний рівень pH, приємні смаки і аромати, які сподобаються дитині.
ТМ «Chicco» -придумана і існує для того, щоб і мамі і її маляті створити приємну і радісне життя, полегшити і вирішити всі проблеми. Chicco протягом багатьох років переслідує мету, яку легко собі поставити, але важко досягти: «Турбота про дітей та їх розвитку починається ще до їх народження і триває до повноліття». Ми пропонуємо комплекс дитячих товарів, що відповідають найвищим стандартам якості виробів для повноцінного та всебічного розвитку дитини: коляски, автокрісла, манежі, стільчики для годування, іграшки, ліжечка та текстиль, аксесуари для дому, товари для вагітних, а також дитячий одяг та взуття. Chicco - Скрізь з дитиною.
ТМ «Babydream» - бренд німецької компанії Rossmann. Краща якість за розумними цінами, це те, про що мріє дитина. Якість всіх виробів доведена багаторічним досвідом і знаннями акредитованої німецької лабораторії Ökotest. Таким чином, якість всіх наших продуктів і безперервної оптимізації діапазону на найвищому рівні. [11]
Дані зразки будуть оцінюватися за такими показниками якості як:
1. Зовнішній вигляд (бали).
2. Колір (бали).
3. Запах (бали).
4. Водневий показник (pH).
5. Піноутворювальна здатність:
· Пінне число;
· Стійкість піни.
Для того щоб найбільш точно обрати показники якості та провести ранжування обраних показників, було обрано 5 експертів, які володіють відповідними навичками. Результати ранжування занесено до табл.2
Таблиця 2
Результати ранжування експертами показників якості
Експерти |
Показники |
|||||
Зовнішній вигляд (бали) |
Колір (бали) |
Запах (бали) |
Водневий показник (pH) (бали) |
Пінне число (бали) |
Стійкість піни (бали) |
|
1. |
2 |
3 |
6 |
4 |
1 |
2 |
2. |
4 |
6 |
5 |
3 |
1 |
2 |
3. |
3 |
4 |
6 |
5 |
2 |
1 |
4. |
4 |
5 |
6 |
3 |
2 |
1 |
5. |
3 |
5 |
6 |
4 |
1 |
2 |
Сер. знач. |
3,2 |
4,6 |
5,8 |
3,8 |
1,4 |
1,6 |
∑сер. знач. |
20,4 |
|||||
V - коеф. вагомості |
0,1 |
0,23 |
0,28 |
0,19 |
0,07 |
0,08 |
S сумарний ранг і-го показника |
16 |
23 |
29 |
19 |
7 |
8 |
͞S |
17 |
|||||
d – відхилення від середньої величини сумарних рангів |
-1 |
5 |
12 |
2 |
-10 |
-9 |
d2 |
-1 |
5 |
12 |
2 |
-10 |
-9 |
∑ d2 |
355 |
|||||
W – узгодження думок експертів |
0,81 |
Середнє значення = сума і-го показника/кількість експертів:
Сер.знач. зовнішній вигляд = (2+4+3+4+3)/5 =3,2;
Сер.знач. колір = (3+6+4+5+5)/5 = 4,6;
Сер.знач. запах = (6+5+6+6+6)/5 = 5,8;
Сер.знач. водневий показник (pH) = (4+3+5+3+4)/5 = 3,8;
Сер.знач. пінне число = (1+1+2+2+1)/5 = 1,4;
Сер.знач. стійкість піни = (2+2+1+1+2)/5 = 1,6;
∑сер. знач.= (3,2+4,6+5,8+3,8+1,4+1,6) = 20,4;
V - коефіцієнт вагомості = середнє значення/∑сер. знач.:
Коефіцієнт вагомості зовнішній вигляд = 3,2/20,4 = 0,15;
Коефіцієнт вагомості колір = 4,6/20,4 = 0,23;
Коефіцієнт вагомості запах = 5,8/20,4 = 0,28;
Коефіцієнт вагомості водневий показник = 3,8/20,4 = 0,19;
Коефіцієнт вагомості пінне число = 1,4/20,4 = 0,07;
Коефіцієнт вагомості стійкість піни = 0,6/20,4 = 0,08;
S сумарний ранг і-го показника :
S сумарний ранг зовнішній вигляд = (2+4+3+4+3) = 16;
S сумарний ранг колір = (3+6+4+5+5) = 23;
S сумарний ранг запах = (6+5+6+6+6) = 29;
S сумарний ранг водневий показник = (4+3+5+3+4) = 19;
S сумарний ранг пінне число = (1+1+2+2+1) = 7;
S сумарний ранг стійкість піни = (2+2+1+1+2) = 8;
S (середнє значення S) :
d – відхилення від середньої величини сумарних рангів = S- ͞S:
d зовнішній вигляд = 16-17 = -1;
d колір = 23-17 = 5;
d запах = 29-17 = 12;
d водневий показник = 19-17 = 2;
d пінне число = 7-17 = -10;
d стійкість піни = 8-17 = -9;
d2 зовнішній вигляд = -1*-1 = 1;
d2 колір = 5*5 = 25;
d2 запах = 12*12 = 144;
d2 водневий показник = 2*2 = 4;
d2 пінне число = -10*-10 = 100;
d2 стійкість піни = -9*-9 = 81;
∑ d2= 1+25+144+4+100+81= 355;
W – узгодження думок експертів :
Отже, думки експертів узгоджені, так як W<1.
Таблиця 3
Значення показників якості 5 досліджуваних зразків
№ |
Зразки |
Показники |
||||||||
Водневий показник (pH) |
Пінне число |
Стійкість піни |
Зовнішній вигляд, (бали) |
Колір, (бали) |
Запах, (бали) |
|||||
од. рН |
бал |
|
бал |
|
бал |
|||||
1. |
X1 |
4,5 |
5 |
145 |
5 |
0,7 |
1 |
5 |
5 |
5 |
2. |
X2 |
4,5 |
5 |
145 |
5 |
0,8 |
2 |
5 |
5 |
4 |
3. |
X3 |
4,6 |
5 |
145 |
5 |
0,75 |
1 |
5 |
4 |
4 |
4. |
X4 |
4,8 |
5 |
145 |
5 |
1,0 |
5 |
5 |
4 |
5 |
5. |
X5 |
5,0 |
5 |
145 |
5 |
0,8 |
2 |
5 |
5 |
4 |
Переведення показника «водневий показник pH» в бали:
Згідно ДСТУ 4315:2004. Засоби косметичні для очищення шкіри та волосся. Загальні технічні умови, рівень рН дитячого шампуню повинен мати слабокислу реакцію і знаходитися в межах 4,5 - 5,5, тому всі досліджуванні зразки отримують по 5 балів, так як знаходяться в межах норми.
Переведення показника «Пінне число» в бали:
Згідно ДСТУ 4315:2004. Засоби косметичні для очищення шкіри та волосся. Загальні технічні умови, пінне число повинно становити 145, так як всі досліджувані зразки мають пінне число 145, то тримують по 5 балів.
Переведення показника «Стійкість піни» в бали:
(1,0-0,7)/5=0,3/5=0,06
0,7-0,76 = 1 бал
0,76-0,82 = 2 бали
0,82-0,88 = 3 бали
0,88- 0,94 = 4 бали
0,94-1,0 = 5 балів
Таблиця 4
Визначення інтегрального показника якості
Показники (бали) |
Зразки |
Коеф. ваго-мості |
||||
X1 |
X2 |
X3 |
X4 |
X5 |
||
Водневий показник (pH) |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
0,1 |
Пінне число |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
0,23 |
Стійкість піни |
1 |
2 |
1 |
5 |
2 |
0,28 |
Зовнішній вигляд |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
0,19 |
Колір |
5 |
5 |
4 |
4 |
5 |
0,07 |
Запах |
5 |
4 |
4 |
5 |
4 |
0,08 |
Інтегр. показ. якості |
3.63 |
3.83 |
3.48 |
4.68 |
3.83 |
|
Отже, найбільший інтегральний показник якості має зразок №4 ТМ «Chicco», найменший – зразок №3 ТМ «Дракоша».