Щоб визначити функціонування дохідної бази Державного бюджету України (далі ДБУ), потрібно дослідити динаміку та склад доходів, принаймні, за 5 останніх років. Зокрема, в 2011 році доходи ДБУ становили 311 898 млн. грн., в 2012 – 344 711 млн. грн., в 2013 - 337 618 млн. грн., в 2014 – 354 966 млн. грн., а в 2015 – 527 957 млн. грн. (26,4% ВВП) [3, c.114]. З наведених даних можна побачити зростання доходів ДБУ за досліджувані роки на 69,27%. В 2016 році планові надходження до ДБУ будуть становити: 595160 млн. грн. [2] (26,31% ВВП), що на 67,2 млрд. грн. (15,12%) більше, ніж у 2015 році
Структура доходів ДБУ є такою: податкові надходження, неподаткові надходження, доходи від операцій із капіталом, офіційні трансферти та цільові фонди.
Основна частина доходів ДБУ 2015 року, а саме 33,4%, отримана за рахунок ПДВ, навіть, незважаючи на зменшення його частки за рік більше, ніж на 5 в.п., в абсолютному розмірі ми можемо спостерігати його зростання на 40 млд. грн.
Другий в структурі доходів ДБУ є акциз, який забезпечив 11,8% надходжень до нього, а третім є Нацбанк, надходження від якого склали 11,6% усіх доходів.
Також 2015 рік відзначився наступними змінами: суттєво зростає сума імпортного мита (в 3,2 р.), збільшилися вдвічі суми від різного роду платежів, пов'язаних з видобутком корисних копалин; майже вдвічі зменшується надходження податку на прибуток.
Якщо говорити про 2016 рік, то особливостями бюджетного процесу на даний момент в частині формування його доходів є : з 01.01. 2016 р. вступили в дію зміни до певних законів в податковій сфері: ЄСВ, що сплачує роботодавець, знижується з 34,7% - 49,7% до 22%; максимальна база оподаткування для ЄСВ зростає з 17 розмірів прожиткового мінімуму до 25. Проте, слід відзначити, що понижуючий коефіцієнт з ЄСВ, який було передбачено з 01.01.2016 р. у розмірі 0,6 - скасовується. Податкові зміни також торкнулися і транспортного податку, спрощеної системи оподаткування та податку на нерухомість.
Аналізуючи політику доходів ДБУ за поточний рік, варто відзначити, що в наступному році ми станемо свідками росту податкових надходжень від внутрішніх податків на товари та послуги; скорочення обсягів надходжень від податку на доходи фізичних осіб та податку на прибуток підприємств.
Отже, проведений аналіз доходної частини ДБУ свідчить, що для зміцнення дохідної його бази варто враховувати прогнози розвитку світових економік та стану ринку капіталів; зміни в законодавчій базі, засади фіскального регулювання, показники планування, що дозволить зміцнити дохідну базу і підвищити макропоказники економічного становища України.
Ключовими напрямами в напрямку зростання доходів ДБУ є: забезпечення більшої прозорості формування дохідної частини; детінізація економіки; заборона скасування податкових пільг сільгоспвиробникам, в особі яких держава втратить частину платників податків – подоланні політичної кризи тощо.
.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Бюджетний кодекс України // Відомості Верховної Ради України. – 2010. - № 50-51. - Ст.572.
2. Закон України Про Державний бюджет України на 2016 рік // Відомості Верховної Ради. – 2016. - № 5. - Ст.54
3. Дулік Т.О. Вектори розвитку сучасної фіскальної політики України / Т.О. Дулік, Т.Ю. Александрюк / Міжнародний науковий журнал. – 2016. - № 2. – С. 107-115.
4. Ціна держави. Доходи бюджету . – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://costua.com/budget/revenue/